fbpx

Livsnydertur på lavbudget – med overnatning i et flydende shelter på Langeland

En livsnydertur kan være meget andet end gourmetmiddage og wellness-behandlinger.

Her kommer et forslag til en tur, hvor I for meget små penge kan få jeres egen lille husbåd, låne gratis cykler og spise et kongemåltid på stranden.

Skulle I få lyst til en dukkert, kan I for 30-40 kroner tænde op i denne lækre sauna.

Det er wellness på øhavs-måden 😊

Sauna i Lohals

Flydende shelters med kig til stjernerne

De seneste år er der dukket flere og flere flydende shelters op, og nu har Langeland fået de første.

I Lohals behøver I dog ikke at ro ud til dem, ligesom til de shelters, der ligger midt ude i Roskilde fjord, i Københavns havn, ud for Bogense og flere andre steder.

Flydende shelter Langeland

Her er de fire shelters placeret ved en bådebro midt inde i havnen, hvor I har jeres egen lille landgangsbro.

Indenfor er der fire sovepladser med madrasser og et glastag, hvor I kan ligge og kigge op på stjernehimlen, imens I bliver vugget i søvn.

Flydende shelter i Lohals

Vi var så heldige at få shelter nr. 4, der hedder ’Kobberdyb’. Book dén, hvis I kan. Den ligger yderst på bådebroen og har den bedste udsigt.

Så kan I sidde dér på trædækket og følge med i livet på havnen – med en følelse af, at I næsten har jeres egen lille husbåd.

Selv dét, at blive vækket kl. 4.30 næste morgen, fordi båden lige ved siden af tøffer ud for at fiske, er lidt hyggeligt 😊

Havnen i Lohals

En overnatning i de flydende shelters koster 75 kr. pr. person – med adgang til fælles toilet, bad og køkken ovre i havnebygningen.

Derovre finder I også cykler til fri afbenyttelse, og dem havde vi rigtig meget glæde af. Koden til låsen får I, når I booker en overnatning.

Lånecykler i Lohals

Afsted på lånecykler

Vores første tur gik de 3 km ud mod Østerhusevej. Dér havde vi hørt, at der skulle være en god vejbod med nye kartofler, som vi ville bruge til aftensmaden.

Hvad vi ikke vidste var, at den første strækning på Østerhusevej er så fin. En næsten magisk grøn tunnel af gamle hasselbuske, der lukker helt tæt over vejen.

Tunnel på Langeland

Faktisk kørte vi tilbage og tog turen én gang til. Bare fordi 🧡

Kører I videre ud ad Østerhusevej, kommer I forbi det ene idylliske, stråtækte hus efter det andet – og nede i nr. 17, hvor vejen ender blindt, ligger vejboden.

Stråtækt idyl

Den syner måske ikke af meget, men gennem sæsonen er der både nye kartofler, ærter, jordbær, salat, spinat, gulerødder, rødbeder, grønkål og diverse krydderurter.

Er der ikke flere kartofler i kassen, skulle jeg hilse og sige, at I bare skal ringe på. Så finder Alfred nogle til jer, og han er næsten altid hjemme 😉

Vejbod ved Lohals

Aftensmad på stranden

En sheltertur kalder på mad i det fri. Så fra vejboden cyklede vi videre ud til Lohals Nordstrand, og dér blev Alfreds nye kartofler kogt i havvand i strandkanten.

Selv elsker jeg at lave mad under åben himmel. Bare duften af et tændt Trangia gør mig nærmest lykkelig, fordi det minder om de dejlige ture, vi har været på i øhavet 🧡

Madlavning på stranden

Dild havde vi fået med fra Alfred, og på vejen op til Lohals havde vi været forbi Kutterfisk i Spodsbjerg for at hente lækker, varmrøget laks.

Tilsat lidt aftensol, bølgeskvulp og en flaske rosé blev det lige præcis en af de dér aftner, vi kommer til at huske.

Aftensmad på stranden i Lohals

Tusmørketur i troldeskoven

Lige ud til stranden ligger Vestre Stigtehave. Skoven med de ældgamle, krogede træer, der i årevis har fået lov til at vokse som de vil.

Det betyder, at især den del af skoven, der vender ned mod stranden, er kommet til at ligne en rigtig troldeskov.

Aftenlys i Vestre Stigtehave

Fra stranden går der flere stier ind, og der er dejligt at gå om dagen. Men altså: Når solen først er ved at gå ned, og den kaster sine lange skygger ind i skoven…

Så bliver det fuldstændig magisk 😳

Solnedgang med kajak

Lidt længere oppe ad kysten ligger der i øvrigt en dejlig naturlejrplads med et hyggeligt bålsted.

Et skønt sted at slå telt op, hvis de flydende shelters er bookede – eller hvis I hellere vil overnatte helt ude i naturen.

Teltplads ved vandet

Selv havde vi været lidt spændte på, hvordan det ville være at overnatte inde på havnen. Særligt da vi så, at en hel knallertklub havde booket de andre shelters 🙈

Men da vi kom cyklende tilbage i den lyse sommernat og krøb til køjs i vores lille husbåd, var der bomstille på havnen.

Indrømmet – det var også blevet ret sent. Der var bare lidt for hyggeligt nede på stranden…

Bål på stranden

Morgenmad på havnen

Næste dag hentede vi morgenbrød hos bageren, der ligger på Kaptajn Kaasvej. Sådan må den naturligvis hedde i en gammel skipperby som Lohals 😊

Desværre var der ikke meget at vælge imellem, da vi kom kl. 9. Så det er nok en god idé at komme lidt tidligere.

Morgen i Lohals

Til gengæld var det virkelig hyggeligt med kaffe på Trangia’en og morgenmad på det lille trædæk, der lå og vuggede i takt med bådene, der sejlede ind og ud af havnen.

Syltetøj havde vi fundet i en af de mange vejboder på vejen op til Lohals. Der er nok at vælge imellem – men den med hindbær og rabarber kan anbefales.

Den kommer jeg til kopiere, når hindbærrene i haven er modne 😋

Vejbod med marmelade

Sauna og havdyp

De fire flydende shelters bookes fra kl. 12 til kl. 12, så inden det var tid til at pakke sammen, havde vi lige en enkelt ting, vi skulle nå.

Nemlig at teste den nye sauna på havnen 😊

Sauna i Lohals

Trofaste læsere vil vide, at der ligger en guide til alle saunaer i Det sydfynske Øhav her på siden. Så selvfølgelig skulle den nye i Lohals også med. Nr. 20 i rækken 😅

Saunaen er speciel, fordi I ikke behøver at være medlem af en forening for at bruge den. Den fungerer sådan, at I trækker poletter i en automat ovre ved Havnekontoret.

Saunaen i Lohals

En polet koster 10 kr. – og så har I varme i saunaen i 8 minutter. Har den ikke lige været i brug, skal I regne med at de første 2-3 poletter går med at varme den op.

Til gengæld er den så rigtig varm, og imens er der god tid til at tage en dukkert lige nedenfor saunaen, hvor der både er badetrappe og udendørsbruser.

Udendørs bruser

Alt i alt brugte vi 4 poletter, for saunaen holdt en god varme længe, da den først var tændt op

Tre gange nåede vi ned og bade ind imellem turene i saunaen. Super lækkert, men SÅ var vi også klar til at tage hjem.

Fuldstændig ladet op af solskin, saltvand og selvforkælelse 😊